Het vak softwareontwikkeling verandert razendsnel. Maar hoe ontwikkelt de nieuwe generatie ICT-ers zich? Wat leren zij op de universiteit?

CIP-directeur Edwin Dirkzwager zit al jaren in het vak. Maar hoe ontwikkelt de nieuwe generatie ICT-ers zich? Wat leren zij op de universiteit? Sluit het aan op de praktijk en helpen zij ons de digitale wereld te omarmen? We praten met Eric Manintveld, student Informatica en Economie.

‘Ik studeer Informatica in Leiden en krijg Economie op het Erasmus in Rotterdam’, vertelt Eric. ‘We krijgen ook integratievakken, waarbij je leert hoe het in het bedrijfsleven gaat.’ ‘Daar ben ik wel benieuwd naar’, aldus Edwin. ‘Je leert bijvoorbeeld werken met scrum en mag een klein softwareproject bij een bedrijf doen. Je leert dan met klanten praten. Want mensen zeggen vaak het een, maar bedoelen wat anders. Zeker als het om softwareontwikkeling gaat.’ Dat komt Edwin wel bekend voor: ‘Het is inderdaad belangrijk te achterhalen wat het resultaat voor de klant moet zijn. Goed dat ze dat meegeven.’

Structuur in de code

Samen komen Edwin en Eric tot de conclusie dat het leren gestructureerd code te schrijven nog wat meer aandacht mag krijgen. Edwin: ‘Behalve het ontwikkelen van een softwareproduct is het belangrijk dat het goed onderhouden kan worden bij updates en dat als iemand anders naar de code kijkt, hij het ook begrijpt. Daarom spreken bedrijven vaak af hoe zij programmatuur opbouwen. Overeenstemming in de syntax bereiken, zorgt dat verschillende programmeurs de logica van elkaar begrijpen.’


Ondernemers skills

Ook als het om ondernemers skills gaat, valt nog terrein te winnen. Eric: ‘We focussen op software en IT-systemen, en nog niet echt op de kosten- en marketingkant. Er is niet een hele sterke connectie tussen IT en Economie in de studie. Economie is meer een los vak voor mijn gevoel. Je leert er op zich veel, maar het zou meer over de bedrijfsmatige kant van IT mogen gaan. We hebben verder een stukje marketing gehad’, zegt Eric. ‘In een studie als deze gaat het vaak om de theoretische kant, minder de praktische.’ Edwin: ‘Ik begrijp dat ze vanuit de universiteit zoveel mogelijk bagage willen meegeven. Aan de ene kant goed, aan de andere kant leer je dan van alles een beetje.’

Programmeertaal

Eric geeft aan dat ze qua programmeertaal nu vooral met C++ bezig zijn. ‘Studenten na ons gaan zich echter meer op Python en C# (Csharp) richten.’ Edwin: ‘Het zou denk ik ook goed zijn te leren waaróm je voor een bepaalde programmeertaal kiest. Wij doen veel in .Net (spreek uit als dotNET), omdat je dit op elk platform kunt draaien. Het is een intermediaire laag van Microsoft, waar een programmeertaal boven hangt. C# is, net zoals Java en C++, object-georiënteerd. De syntaxis en semantiek van C# lijken ook op die van C++ en Java. Deze talen zijn weer, wat betreft syntaxis, geïnspireerd op de taal C.’

Chatapplicatie

Eric: ‘We moesten als studie bijvoorbeeld een chatapplicatie maken, die werkt via het internet. Je krijgt een opdracht welke programmeertaal je moet gebruiken en een klein beetje les over de structuur ervan. De syntax (grammaticale opbouw van een programmeerinstructie) van Python is bijvoorbeeld heel anders dan van C++.’ 


Edwin: ‘Vandaar dat het je afvragen waarom je een bepaalde taal waarvoor gebruikt, heel zinvol is. Naast het kiezen voor een logische, goed te onderhouden structuur’. Eric: ‘In het vak Software Engineering krijgen we wel les over Coding Standards. We leren ook dat je zaken modulair moet maken.’ Edwin: ‘Ja, als je gaat bouwen moet je al vooruitdenken: wat gebeurt er als we moeten migreren? Voor een user interface koop je componenten in, die je gaat integreren in de software. Hoe zorg je dat bij een upgrade van componenten alles blijft draaien. Welke tool gebruik je voor welke omgeving. Je kunt best een schroef met een hamer in de muur slaan, maar een schroevendraaier is beter. Kortom, waarom en hoe kies je voor de beste taal?’

Top 8 programmeertalen

Op &Work is te zien wat voor 2021 de meest gevraagde programmeertalen zijn. Ook staat er een uitleg over de programmeertalen.

1 C
2 Java
3 Python
4 C++
5 C#
6 Visual Basic .NET
7 JavaScript
8 PHP


Trending IT

Verder pratend hebben Edwin en Eric nog wel een idee over een nieuw vak: Trending IT. Een extra vak over de laatste ontwikkelingen. Niet per se voor studiepunten, maar gewoon om bij te blijven. Edwin: ‘Ik snap dat het voor studies lastig is continu de laatste ontwikkelingen te volgen, je moet daar materialen en docenten voor hebben. Dat gaat niet een-twee-drie. Misschien zijn er trend watchers of goeroes uit de wereld van IT die de jonge generatie af en toe kunnen inspireren en bijpraten. IT-ers zijn de voorhoede in de digitale transformatie. De Rijksoverheid noemt al toekomstige beroepen als digiminimalist, dataprototyper en datahoeder. Studenten als Eric vormen de nieuwe generatie van IT-ers die anderen helpen de digitale wereld te omarmen.’

Onze producten

Creativiteit voor efficiency … CIP Software helpt u groeien.

Als vooraanstaand sofware-ontwikkelaar helpen we u graag die berg op. In de juiste versnelling en met de juiste energie. We hebben al verschillende keren succesvol de top bereikt in de gewenste procesverbetering. Laat onze klanten u overtuigen.

Succesvol naar de volgende versnelling.
Welke organisaties gingen u voor?